peter-en-annemarie.reismee.nl

Kepler Track

De afgelopen dagen hebben we in het Fiordland National Park doorgebracht. Eerder hebben we gezegd dat we de Kepler Track niet zouden lopen omdat Annemarie haar knie niet helemaal vertrouwde maar deze tocht trok toch wel heel erg dus hebben we het er op gewaagd. En daar hebben we geen spijt van! Gewapend met twee loopstokken (alleen gebruikt om mee te klieren) en een brace zijn we in Te Anau gestart met de tocht. De eerste dag liepen we 1,5 uur langs het Te Anau meer en stegen daarna naar bijna 1100 meter tot boven de bomengrens naar de Luxmore hut. Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht op het meer, bergmeertjes en de Southern Alps. Na het eten vertelde de ranger het een en ander over de route van de volgende dag en over het werk dat de rangers daar doen om de vogels te beschermen. Daarna hebben we nog een korte wandeling gemaakt naar een druipsteengrot. Nog even wat lezen en dan proberen te slapen tussen de snurkers... De tweede etappe was de koninginnerit waarin we verder klommen naar 1472 meter, het dak van deze tour. De route loopt dan verder op en af op een pad over de graat van de berg: prachtig maar je loopt wel vol in de wind, gelukkig was het prachtig weer want het schijnt er nogal te kunnen spoken. De laatste deel van de dag daalt 1000 meter naar de Iris Burn hut. Dit was het deel waar we wat ongerust voor waren maar het gaat zonder een centje pijn. 's Avonds weer een verhaal van een ranger en deze maakte er een hele conference van, een loper heeft het zelfs gefilmd... De derde dag was minder zwaar, ongeveer 5 uur lopen naar de oever van Lake Manapouri waar de liefhebbers nog even gingen zwemmen en we 's avonds nog bij het kampvuur hebben gezeten. De laatste dag was het goed dat het er op zat want de meeste mensen kwamen maar met moeite de trap af. Gelukkig hoefden we nog maar 1,5 uur te lopen naar de shuttle bus die ons naar de parkeerplaats bracht. De rest van de dag hebben we in de auto doorgebracht. Eerst naar Queenstown om de gehuurde stokken in te leveren en daarna verder naar het noorden door prachtige berglandschappen. In Twizel hebben we een camping gevonden waar we ons eindelijk weer eens kunnen douchen en de was kunnen doen. Het uitzicht is weer eens prachtig: we zien nu Mount Cook van de andere kant! Volgende halte wordt Kaikoura waar we zeehonden, pinguïns, dolfijnen en walvissen hopen te zien: wij verheugen ons!