peter-en-annemarie.reismee.nl

Queenstown

Theo vroeg hoe het Nieuw-Zeelandse bier smaakt en dat is prima te drinken! Bijna had Peter zich daar vandaag flink mee volgegoten want Annemarie wou skydiven... Gelukkig bedacht zij dat het toch leuker was om samen iets te gaan doen, scheelt weer een paar uren spanning... Die activiteit was trouwens erg gaaf, we hebben een funyak safari gedaan. Dat houdt in dat we vanaf Glenorchy met een jetboat tegen de Dart River op gescheurd zijn. De boot ligt heel hoog in het water en heeft maar een laagje van zo'n 10 cm nodig en dat komt goed uit want de rivier is op veel plaatsen erg ondiep. Zo'n boot gaat erg hard en af en toe een spin is erg stoer en zorgt er voor dat iedereen goed nat wordt. De Dart River is een gletsjer rivier en die komt uit het Mount Aspiring National Park wat we zo een flink stuk in gevaren zijn. Op deze manier zijn we op plekken gekomen die we anders nooit hadden gezien. De hele tijd hadden we een prachtig uitzicht. Na ongeveer een uur werden we in vier groepen verdeeld die elk met een gids ging 'funyakken', dat is pedellen met een opblaasbare kayak. Dat ging met de stroom mee dus ging soms lekker vlot. Onze groep werd wel een beetje afgeremd door twee Italiaanse heren die er niet zo handig in waren. Steeds vaker lag de boot achterstevoren en de discussie werd steeds luider. Met 'Ti amo' werd gelukkig na een tijdje de vrede getekend. Voor de lunch stopten we op een prachtig plekje waar we een smalle kloof in konden varen die uitkwam bij een waterval: prachtig!! Na het eten nog een stukje gevaren met de kayak en daarna met de bus vanaf het plaatsje Paradise weer naar Glenorchy. Paradise is trouwens in veel films gebruikt als decor, het is Isengard in The Lord of the Rings en komt voor in Narnia en nog een heel aantal anderen. Vanaf Glenorchy zijn we via Queenstown naar Te Anau gereden waar we de komende dagen in het Fiordland National Park zullen verblijven.
Voordat we in Queenstown kwamen, hebben we een dagje rustig aan gedaan in Wanaka. Lekker uitgeslapen, veel gelezen, aan het meer gezeten en Puzzle World bezocht. Dat laatste was erg leuk omdat er verschillenden ruimtes waren met optische illusies en een aantal scheve kamers, met scheve vloer: niet goed voor je balans:-) De volgende dag hebben we de toeristische route genomen via de Crown Range naar Queenstown. Queenstown is erg gezellig met veel terrasjes en restaurantjes. Daar hebben we de gondel naar boven genomen en genoten van het uitzicht op de stad. De weg naar Glenorchy vanaf Queenstown en is een prachtige weg langs het Wakatipu meer. Steeds is er een erg mooi uitzicht op het meer en op de bergen er omheen maar ongeveer halverwege komt Mount Earnslaw in beeld met een prachtige besneeuwde top, een geweldige verrassing!