peter-en-annemarie.reismee.nl

Westcoast

Alweer drie dagen voorbij sinds ons vorige bericht en in deze dagen hebben we door de westkust van het zuidereiland getrokken. Vrijdagmorgen zijn we vertrokken uit Westport en zijn via Highway 6 naar het zuiden gereden. Deze weg is één van de mooiste kustroutes ter wereld. Prachtige uitzichten over de zee, met ruige kustlijnen en grillige rotsen. De westkust staat bekend om het wisselvallige weer, maar wij hebben het erg getroffen, alleen maar mooi weer en de voorspellingen voor de komende tien dagen zijn ook prima. De route was heel mooi om te zien en het rijden wordt zo een plezier op zich. Kort na Westport zijn we even gaan kijken bij een zeehondenkolonie. Erg grappig om te zien, de zeehonden lagen lekker lui in de zon en draaiden zich af en toe een keertje om. Daarna kwamen we langs de Pancakerocks, een kalksteenformatie die is gevormd door de eroderende werking van zeewater, zout en wind. Prachtig die laagjes op elkaar! Na weer 50 kilometer gereden te hebben, kwamen we in Greymouth, waar niet echt veel te beleven was, dus zijn we gauw verder gereden naar Franz Josef, het gletsjergebied, dé attractie van de westkust. Toen we daar aankwamen waren de bergen in de wolken helaas, maar er werd ons verzekerd dat het de volgende dag helder zou zijn. Dus gauw een camping gezocht en gekookt in de gemeenschappelijke keuken die op elke camping aanwezig is. Echt ideaal, en gezellig, want er wordt veel gebruik van gemaakt door iedereen met een camper. Je hebt net wat meer ruimte en iets meer dan 1 pitje is ook wel fijn.. De volgende morgen lekker uitgeslapen en om kwart over twaalf waren we present voor onze heli-hike. Een dure onderneming, maar echt elke cent waard. In een groep van tien werden we met een helikopter naar de gletsjer gevlogen en midden op de gletsjer afgezet. De helikoptervlucht was al super om mee te maken, prachtig uitzicht over de gletsjer en de omgeving. Daar aangekomen gauw de stijgijzers onder en op stap met onze gids. Heel bijzonder om daar rond te lopen. We hebben een tocht van ong. drie uur gemaakt, waarbij we een stuk de gletsjer opgeklommen zijn en de gids uitleg gaf over alles wat er te zien was. Ijsschotsen, ijsgrotten, spleten. Echt gaaf om daar tussen door te lopen. We mochten zelfs nog door een ijsgrot/gang kruipen, zo mooi, prachtige kleuren! Toen we afgedaald waren in de grot konden we kiezen tussen een gang links en een gang rechts. De gang rechts was erg smal en liep dood, en werd alleen aangeraden voor de kleinsten en ook die mochten niet verder gaan dan het touw. De grootste kerel van de groep had niet echt opgelet en ging rechts en kroop maar door. Op een gegeven moment hoorden wij uit de verte een angstig geschreeuw om de gids. Hij zat vast in de gletsjer en moest met een touw uit de gang getrokken worden, wat nogal wat tijd in beslag nam. Dus wij zijn toch maar links gegaan.
Na deze prachtige ervaring hebben we heerlijk ontspannen in de glacier hot pools en zijn we weer op temperatuur gekomen in de baden van 36, 38 en 40 graden. Heerlijk!
Vanmorgen maar eens een wekker gezet, nare ervaring ?, en zijn we om half zeven opgestaan om naar Lake Matheson te gaan voor uitzicht op de twee hoogste bergen van Nieuw Zeeland, Mt Cook & Mt Tasman. In het meer zie je ze (als het mooi weer is) prachtig weerspiegeld. Het was echt super! Vervolgens zijn we op weg gegaan richting Wanaka, de laatste stop voor Queenstown. Wij vinden dit tot nu toe de mooiste route die we gereden hebben, dwars door Mount Aspiring National Park. Zo prachtig: hoge bergen met besneeuwde toppen, grote azuurblauwe meren, regenwoud en dichte bossen. Prachtige uitzichten tijdens het rijden, dat was echt genieten. Uiteindelijk aangekomen op onze camping aan het Wanaka meer, waar we prachtig uitzicht hebben over het meer en de bergen hebben we besloten om hier een dagje te blijven. Het weer is heerlijk, vandaag is het 29 graden ?.