peter-en-annemarie.reismee.nl

Tongariro en laatste dag Noordereiland

Op de veerboot naar het Zuidereiland varen we nu vanuit Wellington (Picton) door de straat van Cook over de Tasmanzee en dan de Marlbough Sounds in. We hopen op goed weer want het kan hier nogal spoken. Zo niet: de zakjes voor zeeziekte hangen al klaar?. Straks willen we in de buurt van Nelson een camping zoeken. Morgen gaan we ons voorbereiden op het wandelen in het Abel Tasman National Park, we zijn dan een paar dagen niet te bereiken.
We vinden het wel een beetje jammer dat we het Noordereiland nu verlaten want we hebben hier een geweldige tijd gehad. Eigenlijk vonden we het elk dag wel jammer om verder te trekken omdat het overal zo prachtig mooi is maar ja dat betekent dat we er ook elke dag weer een mooie nieuwe ervaring voor in de plaats krijgen...
De Tongariro Crossing konden we gisteren wel lopen omdat de weersverwachting beter was dan de dag ervoor. En weer hebben we gehad, met bewolking, regen, hagel, sneeuwstorm en zelfs een klein beetje zon hebben we in een halve dag zo ongeveer alle jaargetijden wel meegemaakt. Vooral de sneeuwstorm op Red Crater Ridge maakte het erg zwaar en zorgde er ook voor dat het niet verantwoord om verder te klimmen naar de top van Red Crater en Emerald Lakes. Erg jammer want we hadden ons daar erg op verheugd. Wat we wel gezien hebben zat vaak vanaf 1600 m hoogte onder een laagje sneeuw. Ondanks het mindere weer was het wel een geweldige dag en zijn we erg onder de indruk van het uitzicht op de Tongariro en de Ngauruhoe! Wat een bijzondere bergen! Vanwege het weer hebben we weinig pauze genomen en waren daarom al om 15:00 weer bij de auto en zijn direct doorgereden naar Palmerston North, al flink een eind onderweg naar Wellington zodat we vandaag nog maar 150 km hoefden te rijden. Onderweg zagen we nog de stoom uit een actieve vulkaan komen!