peter-en-annemarie.reismee.nl

Walvissen!

Direct nadat we het vorige stukje geschreven hadden, begon en regenbui die meer dan 24 uur duurde. Het was dus gedaan met het mooie uitzicht op Mount Cook... Vanuit Twizel zijn we naar Christchurch gereden door en landschap dat ondanks de regen nog heel mooi was. Dat koste ons nog een aardig deel van de dag waarop we verder niet veel bijzonders hebben uitgevoerd. De volgende dag klaarde het op en zijn we het centrum van de stad in gegaan. Door de aardbeving is naast de kathedraal het grootste deel van het centrum verwoest. Een aantal winkels is opnieuw gestart in een soort zeecontainers. Dat is een bijzonder en hip gedeelte van de stad maar verder is er weinig te beleven. De stad wordt wel de gateway to Antarctica genoemd omdat de meeste vliegtuigen die naar Antarctica gaan vanuit Christchurch vertrekken. Bij het vliegveld is het Antarctic Center waar we foto's en films zagen en een 'echte' storm meemaakten, erg leuk en het hoogtepunt was het voeren van de pinguïns. Daarna zijn we doorgereden naar Kaikoura waar we de volgende dag meegingen op een boot Whale Watching. In eerste instantie hadden we gereserveerd voor 7:15 maar gelukkig hebben we dat verzet naar 10:00, de eerste boot van de dag heeft namelijk geen walvis gezien. Zelf zagen we de eerste tijd vooral overgevende medepassagiers maar na een uur vonden we toch twee walvissen die boven water kwamen en daarna weer wegdoken. Echt een prachtig gezicht om de staart boven water te zien komen!! De hele boot was laaiend enthousiast! Dit waren de enige twee die in dit gebied gesignaleerd waren dus nadat deze gedoken waren, zijn we weggevaren want ze blijven per duik minstens 40 minuten onder water. Op de terugweg gingen we op zoek naar dolfijnen en orka's maar we zagen alleen meer overgevende passagiers en een aantal albatrossen. Vooral die laatste waren mooi om te zien, wat een reuzen!
Terug in Christchurch hebben we de tassen ingepakt en zijn heerlijk uit eten gegaan bij een thais restaurant. En daarmee was onze tijd in Nieuw-Zeeland om, jammer want we hebben het geweldig naar onze zin gehad!! Maar gelukkig wacht ons nog heel wat moois. Inmiddels zijn we een dag op het hoofdeiland van Fiji en gaan we morgen verder naar de Yasawa Islands, ons bounty eiland waar we de komende dagen lekker gaan uitrusten:-)